Master and servant III. – beszélni a kiskedvencek nyelvén

cuki macska kutya

Az előzőekben az idézet Isten taníttatásának okáról szólt. Most pedig lássuk, mit is tanult Krisna az iskolában. Ez azért is nagyon érdekes, mert a tananyag szinte hajszál pontosan megegyezik azzal a tantervvel, amit a nejem próbál átadni a jelenlegi első osztályban 😉 Ez persze közel sem igaz, de talán vannak átfedések 🙂

“Elõször az éneklés, a dalszerzés és a különbözõ hangnemek felismerésének tudományát sajátították el, majd megtanulták, hogy mik a fülnek kellemes, illetve kellemetlen hangsúlyok és ütemek. Ritmus-és dallamfajtákat és hozzájuk kapcsolódó, különféle dobokkal játszott kísérõmotívumokat tanultak meg, s a különbözõ ritmusokra, dallamokra és énekekre lejtett táncok mûvészetében is jártassá váltak. Megtanultak színdarabot írni, majd festeni — elsajátították az egyszerû falusi festészetnek és a legmagasabb szintû festõmûvészetnek a technikáit is. Megtanultak tilakát — különbözõ mintákat, pöttyöket — festeni az arcukra és a homlokukra. Elsajátították a padlófestés mûvészetét is. A rizsbõl és lisztbõl álló folyékony masszával készített padlófestmények nagyon népszerûek a különbözõ családi és templomi szertartásokon.
image

Ezt követõen megtanulták, hogyan kell virágokból fekvõhelyet készíteni, a ruhát és a testet színes ábrákkal díszíteni, illetve drágaköveket ékszerekbe, díszekbe foglalni. Megtanultak vizesedényekkel zenélni, aminek az a lényege, hogy a zenész más-más szintig megtöltött és más-más hangon megszólaló vizesedényeken játszik, s ha egyszerre többet is megszólaltat, csodálatos hangzatok jönnek létre. Ezután megtanulták azt is, hogyan kell vízzel fröcskölni, miközben barátaikkal a folyóban vagy a tóban fürdenek.
Ezt követõen a virágokkal való díszítés tudománya következett, amit a mai napig is alkalmaznak Vrindávana egyes templomaiban, a nyári hónapokban. Az emelvényt, a trónust, a falakat és a mennyezetet virágokkal borítják be, s középen egy illatos virágokból épült kicsiny szökõkút áll. E virágdekorációknak rendkívül üdítõ hatása van a templomba betérõ, a nyári hõségben kitikkadt image

emberekre. Krisna és Balaráma a hajszobrászat fogásait is megtanulták, s azt is, hogy miképp lehet a fejdíszt különbözõ módokon felrakni és a fejhez rögzíteni. Megtanulták, hogyan kell egy színpadot berendezni, a színészeket jelmezükbe öltöztetni, fülük mögé virágot tûzni, meg azt is, hogyan kell szantálpépet és vizet permetezni, hogy minden üde és illatos legyen. Megtanultak varázsolni is. A varázslásnak van egy olyan ága, amit bahu-rúpínak neveznek, s aki ismeri ezt a tudományt, úgy tud felöltözni, hogy még a barátai sem ismernek rá. Krisna és Balaráma megtanulták a különféle idõpontoknak, alkalmaknak megfelelõ — más-más ízû és hatású — italok és szörpök elkészítésének fortélyait is. Ezután a varrás és hímzés mûvészete következett a sorban, majd a bábmozgatás — a vékony zsinóron rángatott táncoló bábok — mûvészete. Az utóbbihoz tartozik a húros hangszerek — a víná, a szitár, az eszerádzsa és a tambura — szakszerû felhúrozásának tudománya is. Elsajátították a rejtvénykészítés és rejtvényfejtés titkait is, s megtanultak egy olyan technikát is, melynek segítségével még a legostobább diák is nagyon gyorsan megtanulhat írni és olvasni. Megtanultak színdarabot elõkészíteni és eljátszani, keresztrejtvényt fejteni. Elsajátították a képírás és -olvasás tudományát is, amit a világ némely országaiban még manapság is mûvelnek. A piktografikus írásban a történetet képek mutatják be: ha például egy férfit és egy házat ábrázol a kép, az egy hazatérõ férfit jelképez. Krisna és Balaráma építészetet is tanultak, többek között azt, hogyan kell egy lakóházat felépíteni. Azt is megtanulták, hogyan ismerjék fel a különféle drágaköveket színük és fényük alapján, illetve azt is, hogyan kell õket ízlésesen aranyba és ezüstbe foglalni. Megtanulták, hogyan kell megtalálni a földben az ásványokat. Manapság ez egy külön tudományágnak számít, régebben azonban az egyszerû emberek számára is közismert volt. Ezután a füvek és gyógynövények különbözõ betegségek elleni gyógyító hatását tanulmányozták, majd az egyes növény- és fafajták keresztezésének, illetve a különbözõ új termésfajták létrehozásának tudományát. Megtanulták, hogyan kell viadalokra betanítani a kosokat és a kakasokat, s hogy miképpen lehet egy papagájt megtanítani beszélni és a feltett kérdésekre válaszolni. Alkalmazott pszichológiát is tanultak, például azt, hogy miként tud valaki más elméjére hatni és rávenni az illetõt arra, hogy az õ akarata szerint cselekedjen (ezt hipnotizálásnak is szokták nevezni). Megtanulták, hogyan kell a hajat szakszerûen megmosni, különféle színekkel befesteni és bodorítani. Megismerkedtek annak a fortélyaival is, hogyan kell mások könyvébõl olvasni anélkül, hogy valóban látnánk azt. Szert tettek arra a képességre is, hogy kitalálják, mi van a másik ember markában. Ezt utánozzák a maguk kezdetleges módján a gyerekek is; az egyikük valamit a markába szorít, s megkérdezi a másikat: „Tudod-e, mi van a kezemben?” A másik megpróbálja kitalálni, de általában sose sikerül neki. Ám az imént említett tudomány segítségével az ember valóban megtudhatja, mit is rejt a másik ember tenyere. Krisna és Balaráma rengeteg ország nyelvét is megtanulták, de nemcsak emberi nyelveket: Krisna az állatokkal, madarakkal is tudott beszélni. Erre a Gószvámík által írt vaisnava irodalomban is nem egy utalást találunk. Ezután megtanulták, hogyan kell virágokból hintókat, repülõgépeket készíteni. A Rámáyanában arról olvashatunk, hogy miután az Úr Rámacandra legyõzte Rávanát, egy virágokból készült repülõn, a puspa-rathán repült Lankából Bhárata-varsába. A fiúk azt is megtanulták, hogyan lehet a különbözõ jelek alapján megmondani a jövõt. A Khan§rvacana címû könyvben minden szerencsés és baljóslatú jel leírását megtaláljuk. Például ha az ember a házából kilépve meglát valakit egy teli vödör vízzel, az nagyon jó jel. Ha azonban üres vödörrel lát valakit, az rossz elõjel. Ha valaki egy tehenet lát, amint éppen fejik, s borja az oldalán áll, az jó jel. Ha valaki ismeri ezeket a jeleket, olvasni tud a jövõben; Krisna és Balaráma ezeket az ismereteket is elsajátították. Azt is megtanulták ezután, hogyan kell mátrikát készíteni. A mátriká a keresztrejtvényre hasonlít: minden sorában három szám található, s bárhonnan is adjuk össze õket, kilencet kapunk. Sokféle mátriká létezik, s mindegyik más-más célt szolgál. Krisna és Balaráma megtanulták a drágakövek, például a gyémántok pattintásának és csiszolásának technikáit is. Továbbá megtanulták, hogyan kell rögtönzött versekkel kérdezni és válaszolni, s elmélyedtek a fizikai folyamatok hatásainak és ellenhatásainak tudományában is. Elsajátították a pszichiátria tudományát is, s megtanulták, hogyan lehet a pszichikai változások nyomon követésével egy másik ember szívében olvasni. Ezután megtanulták, hogyan lehet a vágyakat kielégíteni. A vágyaknak nagyon nehéz eleget tenni, s ha valaki olyasvalamire vágyik, ami soha nem teljesülhet, e tudás segítségével az ilyen vágyakat is le tudja gyõzni, s így elégedetté tud válni. E tudás elsajátításával a szexuális késztetésein is úrrá tud lenni az ember, melyek brahmacsárí-élete során is rátörhetnek. Ezzel a tudással tehát az ember még az ellenségét is a barátjává tudja tenni, azaz egy anyagi elem aktivitását egy másik tárgyra tudja irányítani.”

Advertisements

2 hozzászólás a következőhöz: “Master and servant III. – beszélni a kiskedvencek nyelvén

  1. bonkáló éva szerint:

    Isteni tulajdonságok rejtőznek minden kis emberpalántában, így Naruban is. Ha tán kicsit szertelen ez amolyan Úri kedvtelés. Nem? Vagy a szeretet mindig türelmes és kegyes és ezt főként otthon érzi meg a kisemberke. Feszíti a húrt, de talán majd pengetésével meg is örvendezteti kedves Szüleit. Kívánom, minél jobban törekedjetek továbbra is a szeretetre, mert az a legnagyobb ajándék, amit Istentől kapunk.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s